سوالات متداول سوالات متداول

 

سوالات:

 

1-   مسافرين مجاز به حمل چه اقلامي در كيف دستي خود به داخل كابين هواپيما مي باشند؟

جواب...

وسايل شخصي، پول، جواهرات، اقلام باارزش و مدارك .

 

2-   آيا در پروازهاي داخلي ارائه كارت شناسايي الزامي است؟

جواب...

بلـــه، مســافرين ملزم به ارائه كــارت شناسايي معتبر (شناسنامه، كارت مــلي، پاسپورت، گواهينامه رانندگي) در پروازهاي داخلي مي باشند.

3-   قوانين حمل حيوان زنده توسط هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران چيست؟

جواب...

بر اساس مقررات هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران ورود هرگــونه حيوان زنده به داخل كــابين هواپيما ممنوع مي باشد.
حمل حيوان زنده در داخل انبار بار هواپيما و براساس مقررات ياتا صورت ميگيرد و علاوه برآن، قوانين دولت كشورهاي مقصد و ترانزيت بايد مد نظر قرار گرفته شود. حمل حيوانات زنده مستلزم پرداخت هزينه مي باشد.

4-   دستورالعمل حمل كالاي خطرناك توسط هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران چيست؟

جواب...

كالاهاي خطرناك به اقلام و موادي گفته مي شود كه سلامت و ايمني مسافران يا هواپيما را به مخاطره مي اندازد. حمل اينگونه اقلام با توجه به دستورالعملهاي سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري(ICAO) وانجمن شركت هاي هواپيمايي (IATA) مي باشد. حمل اين اقلام در داخل جامه دان و يا كيف دستي مسافرين اكيدا ًممنوع مي باشد.

5-   دستورالعمل هاي مربوط به حمل بار دستي مسافر به داخل هواپيما چيست؟

جواب...

ابعاد ساك دستي همراه بايد به گونه اي باشد كه به راحتي در محفظه مخصوص در بالاي سر مسافر قرار گيرد، اين ابعاد نبايستي از 56 سانتي متر(طول)، 45 سانتي متر(عرض) و25 سانتي متر(ارتفاع) و همچنين مجموع ابعاد نبايد از115 سانتي متر تجاوز كند.حداكثر ميزان وزن مجاز براي مسافرين كلاس عادي 5 كيلوگرم مي باشد. هرمسافر تنها مجاز به حمل يك بسته به داخل كابين هواپيما مي باشد.

6-   زمان مراجعه مسافرين به كانتر پذيرش چه ساعتي است؟

جواب...

توصيه مي گردد درپروازهاي خارجي 3 ساعت و در پروازهاي داخلي يك 1ساعت قبل از زمان پرواز به باجه پذيرش مراجعه فرماييد.

7-   عوارض خروجی مسافر چگونه قابل پرداخت است؟

جواب...

باجه بانک ملی در سالن خارجی از دو ساعت قبل از پرواز آماده دریافت عوارض خروجی می باشد

و دستگاه کس لش در ترمینال خارجی جهت واریز عوارض خروج از کشور نصب شده است

 

8-   در صورت ابطال پرواز چه باید کرد؟

جواب...

به دفتر ترافیک واقع در داخل سالن مراجعه کرده تا مهر باطلی بر بلیط زده شود سپس به یکی از دفاتر شرکت مراجعه و هزینه را مسترد می نمایید

9-          تهیه بلیط در فرودگاه از طریق لیست انتظار چگونه میسر است؟

جواب...

از یک ساعت و نیم قبل از پرواز می بایست به دفتر لیست انتظار واقع در سالن مراجعه و ثبت نام نمایند

10-    بارهایی که از طریق پست هوایی ارسال می شوند چه مدت بعد و از چه طریقی قابل تحویل است؟

جواب...

بلافاصله پس از نشست پرواز و انتقال بار به دفتر خدمات باراز این طریق قابل تحویل است البته باری که با مسافر ارسال می شود از طریق تسمه های انتقال بار وهماهنگی مسافر تحویل داده می شو

11-   فرآیند تعیین شماره صندلی هواپیما چگونه است؟

جواب...

تعیین شماره صندلی در داخل هواپیما در کلیه دفاتر فروش شرکت‌های هواپیمایی و نیز به هنگام مراجعه به گیشه شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه جهت کنترل انجام می‌گیرد. بلیت خود را جهت تعیین شماره صندلی و دریافت کارت سوار شدن به هواپیما، به مسوولین تحویل دهید و پس از آن در حفاظت از کارت سوار شدن به هواپیما و بلیت خود دقت فرمایید. لطفاً در داخل هواپیما در صندلی تعیین شده بنشینید.

12-    آخرین زمان دریافت کارت پرواز چه موقعی میباشد؟

جواب...

زمان خاتمه پذیرش مسافر در پروازهای خارجی 45 دقیقه قبل از پرواز و در پروازهای داخلی 20 دقیقه قبل از پرواز است. بنابراین توصیه می‌کنیم در پروازهای بین‌المللی حداقل 3 ساعت و در پروازهای داخلی یک ساعت قبل از پرواز به فرودگاه مراجعه نمایید.

 13-    فرآیند سوار شدن به هواپیما چیست؟

جواب...

پس از اتمام امور مربوط به کنترل بلیت و دریافت کارت سوار شدن به هواپیما، برای ورود به سالن انتظار، بلیت و کارت سوار شدن خود را همراه گذرنامه  (در پروازهای بین‌المللی) و شناسنامه یا کارت شناسایی (در پروازهای داخلی در صورت درخواست) به مأمورین کنترل ارایه دهید.

در آخرین مرحله تشریفات فرودگاهی و قبل از ورود به سالن انتظار، قسمت بازرسی نهایی قراردارد .

14-    بازرسی در فرودگاه شامل چه مراحلی است؟

جواب...

به منظور حفظ ایمنی پرواز کلیه لوازم همراه شما در این قسمت بازرسی می‌شود. پس از آن وارد سالن انتظار خواهید شد که در این مرحله با اعلام شماره پرواز و مقصد از طریق بلندگوها برای سوارشدن به هواپیما راهنمایی خواهید شد. در آخرین مرحله و هنگام خروج از درب‌های خروجی برای سوارشدن به هواپیما، مسوولین شرکت هواپیمایی از قسمت خدمات فرودگاهی با کنترل مجدد مدارک پروازی شما (ویزا و گذرنامه) بخشی از کارت سوار شدن به هواپیما را از آن جدا کرده و بخشی از آن را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند که بر اساس آن مهمانداران پروازدر داخل هواپیما شما را جهت استقرار در صندلی خود راهنمایی خواهند نمود.

15-    حد اکثر میزان بار مجاز برای مسافر چقدر است؟

جواب...

حداکثر وزن مجاز حمل بار رایگان درپروازهای داخلی برای هر مسافر 20 کیلو گرم می‌باشد. درصورتی که بخواهید از تسهیلات مخصوص و نرخ‌های ارزان استفاده کنید باید اضافه بار خود را بصورت غیرهمراه (بارنامه‌ای) بفرستید، درغیر این‌صورت نرخ اضافه‌بار شما به صورت همراه 0.01 نرخ بلیت درجه یک همان مسیر در ازای هریک کیلوگرم بارخواهد بود. لطفاً توجه داشته باشید که اضافه‌بار خود را در مبدا اعلام نمایید چون درصورت مفقود شدن احتمالی بار و جامه‌دان، پرداخت خسارت فقط براساس وزن قید شده دربلیت محاسبه خواهد شد. پس ازتوزین بار و جامه‌دان‌ها دقت نمایید که برچسب‌های شماره‌دار برروی آنها الصاق و رسید آن تحویل شما گردد. چنانچه باراضافی شما بیش ازحد معمول باشد برای استفاده از تخفیف غیرهمراه لطفا قبل از شروع مسافرت با قسمت بار شرکت‌های هواپیمایی تماس بگیرید.

16-    چه وسایلی را میتوان به داخل هواپیما برد؟و مقدار مجاز آن چقدر است؟

جواب...

 ساک دستی و دیگر بسته‌هایی را که با خود به داخل هواپیما می‌برید باید به اندازه کیف دستی بوده و از حد مجاز تجاوز ننماید .

اشیایی نظیر چاقو، تیغ، قیچی، الکل و… غیرقابل حمل درکیف دستی کابین است. چنانچه هریک از وسایل فوق را همراه دارید، آن‌ها را در چمدان تحویلی به باجه پذیرش قرار دهید.حداکثر وزن مجاز کیف دستی برای حمل به کابین هواپیما، 4 کیلو گرم وحداکثر مجموع ابعاد آن 115 سانتی متر است.

 فهرست اشیاء مجاز همراه مسافر که درصورت لزوم می توان آنها را به داخل کابین حمل کرد در بلیت درج شده است، لطفا به آنها توجه کنید.

17-    برای حمل  اشیا شکستنی و مایعات چه مراحلی را باید طی بکنیم؟

جواب...

 

توجه داشته باشید حمل مایعات، اشیا شکستنی، ترشیجات، مرباجات و هرگونه موادی که موجب آسیب‌رسانی به بسته‌های دیگر یا هواپیما شود به صورت بار همراه مجاز نیست و صرفا وسایل شخصی مسافر به عنوان بارهمراه قابل قبول است. وسایل فوق را جداگانه و درجعبه‌های محکم بسته‌بندی کنید تا از طریق قسمت بار و بر اساس مقررات با بسته‌بندی استاندارد ارسال شود.

 

دقت کنید که بسته‌های تحویلی سالم باشند. درصورتی‌که بسته شما در هنگام تحویل دارای پارگی یا شکستگی باشد، توسط مسوولین شرکت هواپیمایی برچسب خاصی برآن الصاق می‌شود که در زمان تحویل، مجاز به ادعای خسارت نباشید. توجه داشته باشید که اشیای شکستنی یا ظروف حاوی مایعات را درون جامه‌دان‌های خود قرار ندهید. اوراق بهادار، اشیاقیمتی، زیور آلات و… را درجامه‌دان‌های خود قرار ندهید.

در مقصد به یاد داشته باشید:

هنگام دریافت وسایل و اثاثیه خود، جامه‌دان‌ها و وسایل دیگران را به اشتباه برندارید. گاهی تشابه ظاهری جامه‌دانها باعث اشتباه و سرگردانی می‌شود. به منظور جلوگیری از بروز اشتباه، شماره رسید جامه‌دان‌ها را که بر روی بلیت شما الصاق شده با شماره برچسب‌های الصاقی روی چمدان مطابقت دهید .

چنانچه با نقصان وزن، خسارت‌دیدگی یا مفقود شدن جامه‌دانهای خود مواجه شدید، قبل از خروج از سالن، مسوولین در واحد امور جامه‌دان شرکت هواپیمایی مربوطه یا کارکنان شرکت طرف قرارداد را درجریان امر قرار دهید تا اقدامات لازم برای پیگیری بعدی انجام شود. در صورت عدم مشاهده بسته خود درسالن ورودی فرودگاه مقصد، قبل از خروج از سالن مراتب را به واحد امور جامه‌دان شرکت هواپیمایی مربوطه اطلاع دهید تا اقدامات لازم برای جستجو و پیگیری جامه‌دان یا بسته شما به‌عمل آید.